Ford od zawsze należy do czołówki producentów aut dostawczych na świecie. W świecie motoryzacji mówi się często, iż pionierzy mają łatwiej i Ford jest tego najlepszym przykładem – Ford Transit jest bowiem uważany za pierwszego pełnoprawnego dostawczaka w historii. Linia modelowa ma już dobre kilkadziesiąt lat i stała się na tyle bogata, iż doczekała się również kilku interesujących odnóg. Jedną z nich jest Ford Transit Custom – intrygujący wan dostawczy, który mimo swojego krótkiego stażu na rynku radzi sobie na nim naprawdę dobrze, co nie jest zasadą w przypadku nowych modeli tego typu.
Ford Transit Custom – historia modelu
Ford Transit Custom został po raz pierwszy zaprezentowany w 2012 roku podczas targów samochodowych we szwajcarskiej Genewie. Model ten stworzony został w celu zagospodarowania przez Forda segmentu D, który pozostał wolny po podwyższeniu standardu bazowego Transita do klasy wyższej. Projektanci więc mieli de facto wolną rękę w kwestii tego, jak samochód ma wyglądać oraz co ma oferować przyszłemu użytkownikowi.
Ostatecznie postawiono na nowy sposób projektowania znany nam doskonale dzięki językowi Kinetic Design. Mimo że auta dostawcze, a w szczególności te z linii Transit, z natury są często dość kanciaste, wariant Custom prezentuje się naprawdę dynamicznie dzięki zakrzywieniom oraz płynnym liniom. Projektanci nadwozia tego auta wykonali naprawdę dobrą robotę i Transit Custom jest aktualnie bez wątpienia jednym z najładniejszych samochodów tego typu na światowym rynku.
Słowo „Custom” w nazwie tego pojazdu nie wzięło się przypadkowo. Transit Custom posiada bowiem naprawdę ogromne możliwości personalizacji. Nie chodzi tutaj tylko o długość auta oraz jego masę, ale także o wyposażenie. Wybór systemów bezpieczeństwa jest spory, ale to sami klienci decydują, czy będą potrzebowali tylko podstawowych funkcji, czy może całego pakietu proponowanego przez Forda. Możemy również żonglować wieloma typami nadwozia – Ford Transit Custom sprzedawany jest jako wan, furgon, pickup, czy nawet w formie podwozia do zabudowy. Do wyboru, do koloru!
Do 2016 roku w kwestii silnikowej Ford w Transicie Custom dość mocno współpracował z francuskim koncernem PSA. Wraz z początkiem wspomnianego wyżej roku jednak Amerykanie zadecydowali, iż od teraz zaczną konstruować jednostki samodzielnie. Niedługo potem, bo już rok później, byliśmy świadkami faceliftingu Transita Custom. Zmienił się wygląd całego przodu auta, a także uaktualniono wyposażenie i system info-rozrywki.
Mimo że na rynku For Transit Custom znajduje się już niemal dziesięć lat, przejścia generacyjne w przypadku aut dostawczych są o wiele rzadsze. Oczywiście możemy założyć, że nowa generacja Transita Customa, jeżeli w ogóle nadejdzie, ujrzy światło dzienne prędzej niż później, lecz trudno jest rzucać konkretniejszymi datami.
Ford Transit Custom – dane techniczne
Ford Transit mimo sklasyfikowania w segmencie D może pochwalić się naprawdę imponującymi wymiarami, choć trzeba pamiętać, iż podział klasowy w przypadku dostawczaków wygląda trochę inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, w szczególności w kwestii gabarytów.
Transit Custom posiada w zależności od wersji od 4970 mm do 5344 mm długości, 1986 mm szerokości oraz 1970 mm wysokości, co robi naprawdę spore wrażenie. Taka też jest naprawdę spora i waha się ona dość mocno – od 2500 do nawet 3325 kilogramów. Takie gabaryty pozwalają jednak na naprawdę świetną ładowność, która w zależności od wersji wynosi od 677 do 1477 kilogramów.
Ford Transit Custom – gama silnikowa
Ford Transit Custom przeznaczony na rynek europejski nie posiada największej oferty jednostek napędowych na rynku. Ba, znajdziemy w niej zaledwie jeden motor czysto spalinowy, choć dostajemy aż trzy różne wersje. Mowa tutaj o dieslowym silniku TDCi o pojemności 2.2 litrów, który oferowany jest w wersjach o mocy kolejno 100, 125 oraz 155 koni mechanicznych.
Ford Transit Custom – ceny
Najtańsza wersja Transita Custom, czyli Van, będzie nas kosztować co najmniej 11 420 złotych. Wartość ta będzie wzrastać po wybraniu kolejno brygadówki, wersji kombi lub najdroższego kombiwana. W najlepszej wersji wyposażenia kombiwan jest w stanie kosztować nawet grubo ponad 140 000 złotych.